Nivelul de inteligenta al cainelui tau

5 sfaturi care te ajuta sa eviti o disputa


Cu totii ne lovim de situatii neplacute, uneori, cand avem de-a face cu certuri, tonuri ridicate, poate chiar agresivitate verbala. Bineinteles ca nu sunt cele mai comfortabile momente si am dori sa le evitam cat mai mult cu putinta.

Ce se intampla in corpul tau cand esti implicat intr-o disputa?

Disputele (certurile) sunt sentimente negative asociate cu o putere foarte mare de implicare a partenerilor de discutie. Ele includ, automat, tonuri ridicate, acuze, reprosuri, etc. si un consum emotional foarte ridicat.
In desenele animate pe care le urmaream in copilarie, ori acum, impreuna cu fiul meu, observam cum personajele animate se inrosesc instantaneu, scot fum si flacari pe nas si urechi, le ies ochii din orbite, eventual invadate de vase de sange dilatate, etc.
In realitate, insa nu vedem aceste manifestari atat de virulente, insa nervii si furia resimtite in timpul unei dispute tot se pot observa prin:
- inclestarea pumnilor
-scrasnitul dintilor
-inrosirea imediata a fetei
-umflarea venelor gatului si a tamplelor (sentimentul fizic va fi acela de zvacnire a tamplelor)
-transpiratia
-respiratia sacadata, etc.

Toate acestea de mai sus reprezinta semne fizice exterioare, observabile de catre persoana/persoanele din jur. Insa, mai departe, in interiorul corpului tau au loc o serie de alte procese:

  • accelerarea circulatiei sangvine (de aici zvacnirea tamplelor)
  • senzatia de ameteala, uneori greata, rau organic
  • scaderea imunitatii (unii specialisti sustin chiar ca 1 minut de furie, ori alt sentiment negativ la intensitate maxima poate lasa organismul lipsit de aparare cu pana la 60 minute, timp in care acesta poate fi atacat de virusi); studiile arata ca exista o legatura intre furie si boli ale ficatului sau ale rinichilor, probleme cu inima, nivel ridicat de colesterol, dureri de cap, probleme digestive, ulcer, insomnie, depresie sau anxietate.
  • se secreta o cantitate mai mare de adrenalina, care aduce o surescitare a creierului, acesta nemaiputand fi capabil sa evalueze obiectiv situatiile in cauza

5 Sfaturi care te ajuta sa eviti o disputa

Intr-o disputa nu e nevoie sa aplici toate sfaturile de mai jos. Uneori este suficient doar unul dintre ele, in functie de gravitatea situatiei si personalitatea/gradul de apropiere al interlocutorului. 
  1. Pleaca! Desi pare ciudat, ori foarte greu de inteles, ideea aceasta are o logica: cand simti ca persoana de langa tine este irascibila si pusa pe cearta, cel mai bine este sa parasesti zona o perioada, lasandu-i timp sa reflecteze si sa se calmeze. De cele mai multe ori, oamenii au tendinta sa se linisteasca dupa o perioada de timp in care stau singuri si reevalueaza situatiile. Altfel spus, trec primii nervi (mai ales cei cauzati de o situatie neprevazuta, in care nu stiu cum sa reactioneze) si pot discuta apoi la rece.
  2. Asculta! Daca , din varii motive, nu poti aplica sfatul de mai sus, macar nu-ti pierde cumpatul, ramai calm si asculta-ti interlocutorul. Cu siguranta in toata starea sa negativa va exprima de mai multe ori si in mai multe feluri ceea ce-l deranjeaza, care ii sunt frustrarile. Nu uita ca este nevoie ca tu sa ramai calm, cat mai mult posibil, pentru a nu-i alimenta starea negativa. Scopul este sa-l lasi sa-si consume aceasta energie, fara ca tu sa o alimentezi. De multe ori, negativitatea aceasta se reduce la nevoia de a fi ascultat in acele momente. Odata ce acest aspect este depasit, se poate reinstala calmul si o eventuala analiza la rece a situatiei.
  3. Aproba! Poate parea o idee nebuneasca, dar de multe ori chiar functioneaza. Cand simti ca interlocutorul mai are putin si explodeaza, nu-l contrazice! Da-i dreptate, iar acest lucru il va lasa fara argumentul cu care sa-si continue disputa cu cine se nimereste in jur. Adica, disputa cu tine. Dezarmandu-l prin aprobarea ta, nu va avea de ales si se va calma in curand. Iar stima sa de sine va fi satisfacuta. Abia dupa ce lucrurile revin la normal se poate incerca o discutie obiectiva, cu punctarea erorilor si modalitatilor de rezolvare a lor. Citeam mai demult intr-o carte a lui Dale Carnegie despre aceasta tehnica (el se referea la tehnici eficiente de vanzare a diferitelor produse, era oarecum un curs gandit pentru dealeri) si m-am hotarat sa-l aplic si eu in viata reala. La inceput nu eram foarte convinsa ca va functiona, dar chiar asa a fost! Am constatat ca socul creat in momentul aprobarii mele (mai ales cand reactia mea era de asteptat sa fie opusa) a dus la stingerea rapida a starii de irascibilitate. Apoi, usor, usor, am putut ajunge la discutii civilizate si chiar la o concluzie.
  4. Respecta! Regula aceasta este una foarte simpla si se refera la limbajul folosit. Stiu ca, in timpul discutiilor aprinse si a certurilor, avem tendinta de a exprima lucruri neadevarate. Ori sa folosim cuvinte si expresii jignitoare. Insa, nu uita ca tocmai aceste vorbe se pot intoarce impotriva ta ca un bumerang. Vorbele spuse la manie nu vor fi uitate mult timp, poate niciodata, si vor fi reactivate si la urmatoarele dispute. Eu ma ghidez mai mereu dupa zicala "unde ai scuipat astazi nu poti pupa maine!"  . In plus de asta, doresti sa iesi cu fata curata din disputa, nu-i asa? Neraspunzand la vorbe urate cu altele la fel de urate (ori chiar si mai si) este deja o victorie in sine!
  5. Zambeste! Asta chiar pare ultima nebunie: Cum sa zambesti cand te afli in mijlocul ciclonului? Ei bine, zambetul pe care-l afisezi in coltul gurii, chiar daca nu este cel mai sincer zambet al tau, are un dublu rol: acela de a-ti reda tie starea de liniste si stapanire de sine, iar interlocutorului confuzia. Ceea ce il va duce pe traiectoria de la punctul 3.

Ce pot invata dintr-o disputa?

Esti de acord cu mine ca uneori, oricat ai incerca si oricate tehnici ai aplica, nu poti evita o disputa? Insa poti macar sa incerci sa-i diminuezi efectele negative. Si sa inveti ceva din asta. Dupa ce trece furtuna emotionala si mi se restabileste calmul, incerc sa-mi raspund la un set de intrebari. In functie de raspunsurile pe care mi le dau, pot invata sa gestionez mai bine situatiile urmatoare. Evident, repetitia e mama invataturii!
  • Ce am invatat din asta? Desi pare cam greu de crezut initial, unele dispute pot fi si benefice, in sensul ca pot avea concluzii constructive. Mai ales daca interlocutorii sunt oameni cu mintea la ei (ori macar unul dintre ei) si isi trag concluziile corecte.
  • Unde sunt limitele? Din dispute invat pana unde pot merge eu cu reactiile si pana unde merge interlocutorul.In functie de asta voi sti daca este cazul sa mai pretuiesc persoana in cauza, ori sa o indepartez.
  •  Ce pot imbunatati? Bineinteles ca nu reactionez mereu cum mi-as fi dorit. Am o fire impulsiva si mi se intampla sa mai uit sa nu reactionez imediat--ideal ar fi sa las cateva minute pana sa reactionez, timp in care imi pot evalua gandurile, vorbele si pozitia. Nu fac asta mereu si ma mai trezesc in situatia in care mi-as fi dorit sa fi avut alta reactie. Ori sa-mi fi putut pastra calmul mai mult timp. Ori sa fi dat alta replica, etc. Dar, din analizele post-dispute, am posibilitatea sa invat si sa procedez diferit data viitoare. Pentru ca provocari de acest tip apar mereu!



Comentarii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...