DE PASTI LA BALATON --Siofok, Kesthely Helikon, Balatonfured, Tihany, Ve...

Cum ma automotivez pentru a trece mai usor peste momentele dificile


Cu totii avem zile bune si zile proaste, vorba cantecului! Insa ceea ce ne diferentiaza este modul in care reactionam la acestea, cum le percepem si ce lectii invatam de pe urma lor.
Eu sunt genul de om care se muta destul de rapid dintr-o extrema in alta, mentinerea pe linia de mijloc constituind si acum o provocare pentru mine. Am momente cand sunt plina de entuziasm, energie si vitalitate, cand simt ca pot muta muntii. Si am momente cand ma prabusesc, fie de oboseala fie de angoase, dezamagire, etc. In acele momente am nevoie sa raman pe fundul apei, cum se spune, sa-mi plang de mila si sa constientizez starea de rau, de neputinta. Tot acolo imi regasesc fortele si revin la suprafata, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Si debordez din nou de energie si forta. 
Secretul meu? Puterea de a ma automotiva!
Inainte de a merge mai departe cu discutia despre automotivare, trebuie sa facem diferenta clara intre cele doua tipuri de motivare: extrinseca si intrinseca.
Motivarea extrinseca tine de exterior. Este, asadar, vorba despre sursele din exterior care iti ridica moralul si iti dau o stare de bine si de incredere imediata. Ca de exemplu, atunci cand citesti un text motivational foarte bun si care iti da energia si entuziasmul de a incepe proiecte noi, de a schimba ceva in propriul comportament, de a duce la bun sfarsit lucrurile incepute mai demult, etc. Insa, motivarea extrinseca dureaza putin, poate doar cateva zile, dupa care revii la vechile obiceiuri si iti spui ca acest tip de motivare nu functioneaza pentru tine. Insa, pentru ca motivarea extrinseca sa functioneze, trebuie sa o legi de celalalt tip de motivare. 
Motivarea intrinseca vine din interior. Asadar, aici vorbim de resursele noastre interioare care sunt responsabile cu moralul ridicat si starea de spirit pozitiva. Aici nu mai depindem de nimic din exterior. Motivarea intrinseca este unica si, de obicei, este data de gandurile pozitive ca viata proprie are un scop si un sens, din respectul pe care-l avem pentru propria persoana, increderea in fortele proprii, indiferent de situatia cu care ne confruntam. Motivatia intrinseca dureaza mult mai mult decat cea extrinseca. 

Cum ma automotivez pentru a trece mai usor peste momentele dificile

Ce este interesant este, totusi, faptul ca noi, oamenii alegem un cumul de motivatii pentru a ne autopropulsa atunci cand lucrurile merg prost. 
La fel functionez si eu:  iar mai jos am alcatuit o lista de moduri de automotivare care dau rezultate in cazul meu. Pentru mine, aceasta este strans legata de eficienta pe care o am de-a lungul timpului.Cu alte cuvinte, daca nu reusesc sa am eficienta, scade si motivatia mea:

1. Fac o lista cu 10 motive pentru care ma simt recunoscatoare. Asta ma ajuta sa constientizez in permanenta ca lucrurile nu sunt chiar atat de negre si nu e totul pierdut. Cum am uneori tendinta de a vedea doar partea goala a paharului, aceasta lista (pe care o am mereu la indemana si in minte)ma face sa revin cu picioarele pe Pamant si sa vad ca exista si o parte plina a paharului.
2. Ma concentrez pe un singur lucru odata. Si uit de multitasking, tehnica in care am crezut cu tarie multi ani la rand si cu care am incercat sa tin pasul. De cele mai multe ori nu mi-a iesit. Am schimbat tactica si acum fac doar un singur lucru odata, ceea ce-mi permite sa-mi concentrez toata atentia asupra acelui aspect si il pot duce la bun sfarsit mult mai repede si cu eficienta sporita. 
3. Imi inchid toate sursele de distragere a atentiei pentru o perioada limitata. Pe care o stabilesc eu, pana reusesc sa finalizez ceea ce am in lucru. Aici intra surse ca televizorul (la care, oricum, nu ma uit), retelele sociale, telefonul il trec pe modul silentios, etc. (de fapt, telefonul este mai tot timpul trecut pe modul silentios, mai ales atunci cand sunt concentrata asupra unui proiect). Evident ca iau pauze, timp in care verific notificarile.
4. Imi fac patul dimineata. Pe langa simplitatea faptului in sine si ideea de ordine lasata in urma mea, am explicat aici ce alte implicatii mai exista in privinta acestui mic gest. 
5. Nu aman inceperea actiunii. Adica nu-mi spun "lasa, ca incep peste 10 minute", sau "mai stau putin": incep si gata! Lucru care ma ajuta sa inaintez mult mai repede cu lista de prioritati. E ca la scoala, daca vreti: odata ajunsa la scoala, intru in clasa...si incepe ora. Si, de obicei, elevii mei imi tin starea de spirit sus. 
6. Imi fac o lista de prioritati. Asta tine de organizare. Fie ca aleg sa o scriu pe o foaie din agenda, o notez in notitele din telefon, ori mi le marchez mental, odata facuta lista ma tin de ea cat de fidel pot. Incep intai cu lucrurile urgente, lasandu-le mai la urma pe cele ce pot suferi amanari.
7. Imi reamintesc cat de des pot sa ma compar doar cu mine insami, nu cu altcineva. Si asta pentru ca suntem unici si avem trasee diferite in viata. Imi creste mult mai repede stima de sine masurandu-mi propriul succes de la o perioada la alta. Bineinteles ca mai arunc o privire si in jurul meu, dar asta nu ma destabilizeaza. E doar pentru a ma asigura ca sunt inca pe drumul cel bun.
8. Imi ofer recompense. Merg mereu pe principiul "una calda, una rece". Adica daca am de indeplinit un lucru care nu ma incanta, incerc sa-l finalizez cat de bine pot si cat mai repede, pentru ca apoi sa ma premiez, concentrandu-ma exclusiv pe ceea ce-mi face placere. 
9. Incerc sa imi mentin o gandire pozitiva, fara insa a cadea in cealalta extrema. Se stie clar ca gandurile pozitive proiecteaza o stima de sine mai ridicata. 
10. Din cand in cand, recurg la surse motivationale extrinseci: texte motivationale, filmulete, muzica. 
Pe tine ce te ajuta sa treci mai usor de momentele tale dificile?

Comentarii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...